Friday, April 13, 2012

Beza antara ilmu, pengetahuan dan maklumat...

Bagaimana hendak kita pastikan ilmu atau maklumat yang dikata benar itu tak benar dan yang dikata tak benar itu benar? Sebagai contoh, maklumat atau ilmu tentang sejarah pahlawan-pahlawan dunia, sejarah nabi versi israiliyat, teori-teori konspirasi, penafisran hadis-hadis dan uslub-uslub ilmu? Sedangkan yang membenar dan tidak membenarkan itu juga tiada di tempat atau tarikh kejadian? Adakah maklumat atau ilmu itu bersifat neutral tapi PENAFSIRAN itu yang membezakannya dan PENAFSIRAN itu pula bergantung pada SIAPA yang menafsirkannya? Mohon pencerahan kepada sesiapa dari saya yang jahil dan hina ini...

Sambungan dari persoalan saya di atas. Apakah beza antara ilmu, pengetahuan, maklumat? Buku Wan Noor Daud saya dah baca.. sangat menarik kupasannya..Saya tengah cuba cari edisi update buku Wan Noor Daud sbb dia ada tambah topik baru dalam buku tu..tq Ikmal Hisham bg link artikel Farish Noor tu..kupasan yg menarik juga dan ianya bukanlah jawapan yg absolute kerana makin ramai guru yg kita jumpa makin banyak interpretasinya...

Jawapan ustaz Wan Ji At-ta'aduddi kata " riwayat yang mempunyai sanad yang meragukan... perawi yang tidak benar, bohong dll." Saya balas balik... "Pentingnya ilmu SANAD itu.. tapi sejauh manakah approch di IPTA/IPTS dalam bidang-bidang agama Islam di Malaysia pempraktiskannya dan adakah di zaman kini, kita sebenarnya banyak bergantung pada pembacaan manuskrip semata-mata.. Kadang-kadang apabila pakar di Jabatan Bidang Usuluddin di tanya isu-isu Syariah dengan mudah-mudah saja ditolak dgn mengatakan " Baik anta tanya pakar di bidang Jabatan syariah sbb ana dari Jabatan Usuluddin.." Rasanya zaman talaqi ulumul Islam zaman nabi, para sahabat dan tabiin tidak dipecahkan kepada kepakaran ikut jabatan kot...(Ini adalah tafsiran saya yg tidak neutral)..hehe...

No comments:

Post a Comment