Friday, April 13, 2012

DISKUSI PTPTN : PRO DAN KONTRA HAPUSKAN PTPTN.

Terdapat views PRO dan KONTRA di sini. Apabila generasi X,Y,Z seperti saya yang ada pengalaman menikmati "rahmat" PTPTN ini jika PRO hapus PTPTN jangan kami dilabel terpengaruh dengan pembangkang, dan kalau kami KONTRA hapus PTPTN janganlah pula kami ini dituduh tali barut parti kerajaan. Masing-masing generasi X,Y,Z akan mengkaji maklumat guna GOOGLE/YAHOO/FACEBOOK/LIVE STREAMING/YOUTUBE. Apa sahaja keputusan generasi X,Y,Z maybe kerana ikut emosi dan ramai juga kaji melalui medium SOCIAL NETWORKING yang menyeluruh..

My personal viewlah...(Tolong jangan label saya apabila saya nak buat decision PRO/KONTRA di sini ya?) Mereka yang success high achievers dengan biasiswa JPA nya, biasiswa kerajaan negerinya, dahlah kerja gaji besar sebagai doktor, pensyarah , guru dan sebagainya memang saya yakin ramai yang tidak kisah pun dan mungkin kutuk lagi pembangkang nak hapuskan hutang PTPTN. Tapi yang peliknya yang terbeban dengan PTPTN pun nak juga kutuk pembangkang hapuskan hutang PTPTN korang kenapa ya?

Kerajaan kata boleh bankrupsi negara kita, pembangkang kata negara banyak wang? Mana satu yang betul? Sila guna applikasi GOOGLE/YAHOO/FACEBOOK/LIVE STREAMING/YOUTUBE dan anda akan dapat jawapannya. Ada pendapat yang PRO PTPTN dihapuskan mengatakan sebegini, "Yang kat IPTA memang banyak duit lebih. Yang di IPTS tu yang kasihan. Ramai sebenarnya KAPITALIS yang buat big money dengan IPTS kemudian manfaatkan PTPTN untuk keuntungan KAPITALIS. Mahasiswa hanya orang tengah untuk jadi perantara untuk pastikan duit PTPTN terus mengalir kepada "MEREKA".

Ada pendapat yang PRO hapus PTPTN ni kata lagi, "Lepas tu kerja pun susah dapat sebab IPTS tu sendiri banyak yang tak credible, rumah kedai, yang diploma nak sambung degree pun susah. Kerja tiada tapi dah kena mula bayar PTPTN. Nak kerja KFC boleh tapi nanti kena kutuk pula dengan family belajar diploma/degree tinggi-tinggi tak kan kerjaKFC, MCD atau promoter di SOGO saja? Memang bagus sangatlah pendidikan percuma ni. Tapi sah-sahlah KAPITALIS akan mengamuk sebab income mereka akan terjejas melalui wang atas angin melalui IPTS milik dia orang."

No comments:

Post a Comment