Friday, April 13, 2012

TAWARAN JANJI PILIHANRAYA OLEH KERAJAAN PERLULAH OBJEKTIF BUKAN SUBJEKTIF.

Istilah Generasi X, Y dan Z digunakan untuk merujuk kepada kelompok generasi dalam kumpulan umur tertentu. Don Tapscott dalam bukunya Grown Up Digital membahagikan demografi penduduk kepada beberapa kelompok berikut:

1. Pre Baby Boom (lahir pada 1945 dan sebelumnya)
2. The Baby Boom (lahir antara 1946 – 1964)
3. The Baby Bust (lahir antara 1965 – 1976) – Generasi X
4. The Echo of the Baby Boom (lahir antara 1977 – 1997) – Generasi Y
5. Generation Net (lahir antara 1998 hingga kini) – Generasi Z

Bolehlah disimpulkan berdasarkan laporan Jabatan Perangkaan Malaysia; gabungan generasi X,Y,Z mewakili 42% rakyat Malaysia. Ini bermakna generasi X,Y,Z adalah generasi belia masa kini yang celik IT, maklumat diperolehi bukan lagi bersandarkan dan berdasarkan media arus perdana seperti Utusan, Berita Harian, RTM,TV3 atau Rangkaian Media Prima sahaja, tetapi maklumat semuanya di hujung jari mereka melalui google/yahoo/facebook.

Setiap parti politik harus menawarkan "OFFER/PROMISES" pilihanraya yang lebih objektif bukan sekadar ayat-ayat dahulu kala yang "kami ingin tawarkan kemajuan, keamanan,kemewahan,peluang kerja, pembangunan infrastruktur" kerana ianya dianggap begitu umum dan tidak jelas untuk menarik sokongan pengundi X,Y,Z... Renung-renungkanlah parti-parti politik yang akan bertanding sekalian...

No comments:

Post a Comment